Tidssone UTC - 2 timer

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Orber bildeeksempler
InnleggSkrevet: 27 Jan 2013 12:12 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Svært ofte dukker det opp "uforklarlige" rundinger (orber) på bilder. Min påstand er at dette i de aller fleste tilfeller dreier seg om støv, vann (luftfuktighet) og andre svevepartikler som vanskelig sees med det blotte øyet. "Rusk på linsa" og diverse refleksjoner kan også lage orber på bilder.

Når det er sagt vil jeg presisere at jeg er åpen for andre forklaringer også. Og at jeg både selv har tatt samt sett andres bilder av ting som ikke like lett kan bortforklares med ovennevnte ting. :)

Legger ut en del bilder med eksempler på forskjellige orber her. Jeg skal ikke komme med masse tekniske detaljer, men stikkord er lys (blits, sol, lampe mm) og diverse svevepartikler (støv, vann, snø mm).

Vil også nevne at det ikke er noen selvfølge å få med orber selv om man fotograferer med blits i et svært støvete miljø, de to første bildene kan få illustrere dette;
Image
Image

Til tross for (garantert!) mye støv fra høy, flis og hester finnes det ikke antydning til orber på det nederste bildet.

Neste bilde viser hva som kan skje om man tar bilde i snøvær med blits. Kanskje ikke så rart..
Image

Men. Når man sitter ute en høstkveld og det ikke er antydning til et regndrypp venter man kanskje ikke å få et sånt bilde?
Image
Høy luftfuktighet er årsaken. Kombinert med røyk fra et bål og det faktum at det var midt i en "trommereise" kunne godt ha ledet tankene til at bildet er fullt av "energier".. ;)

"Glorie-orb". :)
Bilde tatt i et bryllup. Av 300 bilder fra denne dagen var det kun ett med en synlig orb til tross for 50-60 dansende gjester (masse folk i bevegelse= sannsynligvis masse støv).
Image

Enda et typisk støvete bilde; saueklipping. Dyr, fjøs, masse bevegelse osv.
Image

Ordinært husstøv..?
Image
Image
Image
Image

Denne kan kanskje se ut som en orb i bevegelse? Bildet er tatt gjennom et kjellervindu på Lier sykehus. Og "forstyrrelsen" er rett og slett spindelvev.
Image

Eksempler der det ikke er brukt blits; (Solreflekser)
Ingen nedbør, men høy luftfuktighet og skarp sol lager små orber.
Image
Image

En litt annerledes solrefleks, her er det ingen rundinger men en uformelig grønn refleksjon
Image

En lite enslig fargesterk orb i tett tåke. Sannsynligvis solrefleks dette også selv om sola var skjermet av tåken.
Image

Et bilde tatt med blits. Her har vi konkludert med at de små lysende prikkene er insekter som er lyst opp av blitsen.
Image

Felles for de fleste av disse bildene er at de er fra album med mange bilder tatt i samme tidsrom, hvor altså noen få har blitt "orbete".

Dette innlegget er ikke ment som et argument for at alle orber er støv, men rett og slett eksempel på hvordan støv og annet kan se ut på bilder.

Endret: Endret; Redigert litt i img / rimg tagger.
A

http://halvvill.blogspot.com/

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: - Orber bildeeksempler
InnleggSkrevet: 27 Jan 2013 14:22 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Flott at du la ut dette Bear! :) Veldig gode eksempler på hva som kan skape orber. Men syns den var spesiell den kula på hodet til den mannen. ;) Den var jo ikke rund heller da..

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: - - Orber bildeeksempler
InnleggSkrevet: 27 Jan 2013 14:27 
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Kiara skrev:
Flott at du la ut dette Bear! :) Veldig gode eksempler på hva som kan skape orber. Men syns den var spesiell den kula på hodet til den mannen. ;) Den var jo ikke rund heller da..

Hvis du ser etter, ser du at det er to rundinger oppå hverandre, bare litt forskjøvet i forhold til hverandre. ;)

Image

-Og Gavin DeGraw-konsert igjen den 28. september :D

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Jan 2013 14:43 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Kiara skrev:

Lilja skrev:
Hvis du ser etter, ser du at det er to rundinger oppå hverandre, bare litt forskjøvet i forhold til hverandre. ;)

Ser man ekstra nøye er det faktisk 3 rundinger. :)
Tenkte ikke over det i utgangspunktet,- registrerte at den ikke var helt rund men ser først nå at det er en "hel gjeng". To store og en liten en.
Image
Image

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 27 Jan 2013 14:46 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Ja, ser det nå! :D

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013 05:39 
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Bearchild skrev:
En lite enslig fargesterk orb i tett tåke. Sannsynligvis solrefleks dette også selv om sola var skjermet av tåken.
Image

Den er ikke ensom! Det er en stor en også på dette bildet ;)

Den lille er forøvrig helt lik den lyskuledingsen jeg så en gang! :o

Image

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013 10:22 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Den så jeg ikke først.. men ser den nå! :)
Jeg mistenker at det er snakk om en solrefleks oppstått på grunn av "noe feil" med objektivet. Jeg fikk veldig mye av disse såkalte lensflares (kommer ikke på noe bedre og norskt i farten) når jeg fotograferte i sollys, og en grundig rens av kameraet gjorde ingen forskjell. Så jeg endte opp med å legge objektivet i en skuff. :p

Et bilde til med samme skiten;
Image
- Tok vel rundt 100 bilder denne dagen hvorav over halvparten hadde denne forstyrrelsen.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013 11:34 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Image

Vil gjerne ha noen som ikke kjenner meg til å fundere litt på denne, kan legge ut mer info om sted, tid på året osv. senere, best at den som skal bedømme denne "orben" ikke vet for mye. Mye mulig det bare er noe rart i lufta, ellers så er det noe paranormalt, men jeg er ikke nøytral nok til å uttale meg siden jeg tross alt har tatt bildet :)

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013 11:52 
ADMIN
ADMIN
Brukerens avatar

jeditrond skrev:
Image

Vil gjerne ha noen som ikke kjenner meg til å fundere litt på denne, kan legge ut mer info om sted, tid på året osv. senere, best at den som skal bedømme denne "orben" ikke vet for mye. Mye mulig det bare er noe rart i lufta, ellers så er det noe paranormalt, men jeg er ikke nøytral nok til å uttale meg siden jeg tross alt har tatt bildet :)

Dette er nok en "blitz-orb" - legg merke til hvor steinene på bakken er mye lysere nært enn litt lenger bak...

A

Rapportere et innlegg til moderering ? Bruk Bilderapporteringsknappen i innlegget !
Bruk den og ved feilposting, o.l. !

Epost : asbjorn (@) paranormal.no uten ()
Livssyn : http://sjamanforbundet.no/

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: - - - Orber bildeeksempler
InnleggSkrevet: 28 Jan 2013 13:09 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Asbjørn skrev:
jeditrond skrev:
Image

Dette er nok en "blitz-orb" - legg merke til hvor steinene på bakken er mye lysere nært enn litt lenger bak...

A

Ok, litt skuffet selvsagt, men ser det selv nå :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013 20:03 
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

jeditrond skrev:
Image

Regner med det er samme sted du har lagt ut bilder fra før. ;) Du har sagt at du trives så godt der, mens jeg får et skikkelig støkk i magen hver eneste gang jeg ser et bilde derfra!
Rart vi reagerer så forskjellig, lurer på hva det skyldes... :dontknow

Image

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013 20:17 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

men det er jo en gravplass, de er jo uhyggelig uansett :sombie

Topp
Avlogget Profil  

Innleggets emne: - - - Orber bildeeksempler
InnleggSkrevet: 28 Jan 2013 22:09 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Lilja skrev:
jeditrond skrev:
Image

Regner med det er samme sted du har lagt ut bilder fra før. ;) Du har sagt at du trives så godt der, mens jeg får et skikkelig støkk i magen hver eneste gang jeg ser et bilde derfra!
Rart vi reagerer så forskjellig, lurer på hva det skyldes... :dontknow

Det stemmer at bildet er fra samme sted som jeg har lagt ut bilder av tidligere. Har flere bilder med rare ting derfra, men det er ikke orber. Blant disse mener jeg og huske at Asbjørn fant noe rart også :) Hvorfor jeg trives så godt der mens du får et støkk i magen er usikkert. Kanskje stedets ånd har lagt sin elsk på meg? Jeg har ihvertfall blitt kalt ut dit flere ganger, kanskje av nevnte stedsånd eller mine egne hjelpere :D

galaxy skrev:
men det er jo en gravplass, de er jo uhyggelig uansett :sombie

Opprinnelig var ikke dette en gravplass, mer som et åpent tempel, men når vikingene etterhvert kom til var originalbruken av stedet gått i glemmeboken. Så ved å gravlegge storbonden i storskipet satte man sitt eierskapsmerke på stedet kanskje. Det er faktisk kun der man har funnet gravrester. Vet ikke om resten av området er blitt skikkelig gravd ut utenom langskipet :)

http://www.veroldin.com/istrehaagan.4795738-156131.html Her er det bilder fra vår/sommer, sol og grønt, er det like skummelt da? :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013 22:20 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Om det er bare er ca ett stk mannebein begravd så er det jo ikke så skummelt likevel da. .. :)

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 28 Jan 2013 23:01 
Standard bruker
Standard bruker

Orb, eller gjenskinn i fra lampa? Inne på Munkholmen. Har tatt mange bilder, inne på Munkholmen, og Nidarosdomen. Men fikk ikke noe "flekker" på de...

Image
Image

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 29 Jan 2013 05:58 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Den blå på det nederste bildet var artig Helgemann! :)
Aner heller ikke om det har noe med lampene å gjøre, men man ser ihvertfall stor forskjell på disse kontra sånne som forårsakes av blits.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 29 Jan 2013 07:07 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

siden jeg vet at helgemann kan data,så faller det på sin plass for min del å mistenke han for photoshopping!
haha neida.
jeg må faktisk si at bildet på bunnen virket interessant.

når det er sagt, må jeg bare si at jeg ikke har et rasjonelt grunnlag til å begrunne min interesse for det bildet,
kanskje jeg bare rett og slett er lei de vanlige åpenbare støvbildene.

det var uansett stas med litt variasjon.
så, takk til helgemann som viser at det går ann å fange noe annet på bilde enn de klassiske orbene.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 29 Jan 2013 21:44 
ADMIN
ADMIN
Brukerens avatar

EN rask "logisk" undersøkelse :

Først finner vi center i bildet, det gjør vi lettest ved å trekke en strek fra hjørne til hjørne.
Deretter trekker vi en linje fra lyspunkt til "merkelig objekt".

Avstanden kan variere, dersom dette er refleks internt inne i linsa, men diagonalen vil i de fleste tilfeller stemme dersom det er linsa som lager et falskt lyspunkt.

Bilde
Her legger vi linje fra lyspunktet til "fenomenet", og ser at linja går igjennom sentrum.

Bilde
Her traff ene lampa og "fenomenet" den ene diagonallinja. . .
Den andre lampas "lysfenomen" - vil falle utenfor bildet, da det er en viss forskjell i avstand fra senter....

Jeg legger også merke til at avstandsforholdet i disse to bildene er tilsvarende "feil"...
Enda en indikasjon på refleks inne i linsa...

Så i disse 2 tilfellene , vil jeg nok måtte konkludere med at det er stilige bilder, - men et naturlig optisk fenomen på grunn av linsa.

( Kan tilogmed hende det er reklamasjongrunnlag på linsa, dersom det er en dyr linse, og ikke for gammel )...

Men , det er viktig at vi får avslørt hva som er naturlige bilder, - slik at det som kan være noe spesielt kan bli lettere oppdaget, og ikke drukne i mengden av "wow-bilder" som "orber"... !

A

Rapportere et innlegg til moderering ? Bruk Bilderapporteringsknappen i innlegget !
Bruk den og ved feilposting, o.l. !

Epost : asbjorn (@) paranormal.no uten ()
Livssyn : http://sjamanforbundet.no/

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 30 Jan 2013 10:31 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Hva skal jeg klikke på for og få et helt bilde opp etter de er lastet ned i photobucket?

::=

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 30 Jan 2013 11:04 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

galaxy skrev:
Hva skal jeg klikke på for og få et helt bilde opp etter de er lastet ned i photobucket?

::=

Under bildene i fotobøtta får du opp 4 forskjellige lenker; kopier "direct link". Trykk så på "rimg" og lim inn linken i klammen. Var det forståelig..? :oops:

[rimg] direct link [/rimg]

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Test - uten Facebook felt 1 Test - uten Facebook felt 2

Tidssone UTC - 2 timer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet