Bildetekst: 60 METER LÅNGT. Föremålet på havsbotten är cirka 60 meter långt. Det ser enligt dykarna ut som om det vore gjutet i cement. Foto: OCEAN X-TEAM
På havsbotten blev frågorna bara flerDet är en verklighet som närmast liknar en äventyrssaga. Köpegodset är mystiska platser på ett sjökort och valutan ett par flaskor finare whisky.
Det som händer ovan och under ytan i Östersjön är en tämligen avskärmad handel mellan dykare, fiskare och skattletare. Men världen har fått upp ögonen för vårt havs dolda arv efter rykten om ett UFO på dess botten - men uppmärksamheten har även belyst det faktum att djupet rymmer hundra tusentals ännu oupptäckta vrak.
De inblandade i jakten berättar för Expressen om PR-knepen, hemligheterna, myterna och sanningen om det runda objektet på botten.
(...)
Det finns de som tycker att just den här historien gått en smula till överdrift. Bland dem, UFO Sveriges ordförande Clas Svahn.
Han blev kontaktad av Ocean X Team för ett år sedan, direkt efter att fyndet med sonarbilden hade gjorts.
Frågan var, "vad tror du?"
- Jag sa redan då att jag inte kunde se någon koppling mellan fyndet och UFO-fenomenet, säger han i dag.
Hans uppfattning har inte förändrats med året som gått eller informationen som kommit ut.
Men han upplever personligen hur Östersjömysteriet spridit sig och tagit sig oanade yttringar.
- Jag får mejl från folk runt om i världen som undrar. Jag vet lika lite som de som skriver, men de tycker väl att någon som ändå är i Sverige kan säga något mer.
Han får dock ge de törstande entusiasterna samma tråkiga svar.
Att det nog är Ocean X Team som kryddat sin marknadsföring.
- Det är lite tråkigt faktiskt. De skriver så väldigt vagt hela tiden.
(...)
Han summerar:
- Graden av mystik har inget förhållande till folks intresse. Saker blir viralt på nätet väldigt snabbt.
Stefan Hogeborn som var på botten vid det okända objektet erkänner att det är något helt nytt han stött på. Och omständigheterna, utöver frågan om vad den geometriska formen faktiskt är, förbryllar honom.
- När vi står med båten direkt ovanför så slutar satellittelefonen att fungera, säger han och tystnar en stund.
- Det är som att det är något magnetfält som stör ut den. När vi åker en bit bort går det bra att ringa igen.
När han skulle göra sin första dykning till platsen på cirka 80 meters djup gick först hans ena lampa sönder. Därefter började kameran att trilskas och kräva rengöring.
- Kameran fungerade inte. Sedan gick även den andra lampan sönder. Det är en DV-kamera så man måste ha kassetter. När vi var på 50 meter djup, på väg ned, så stängde systemet i kameran ned. Jag fick hålla på att starta om den. När jag tillslut fick igång den och började filma verkade allt fungera, men när vi kom upp fanns ingenting på bandet, säger han.
Det enda han fick med sig var stillbilder från sin stillbildskamera.
- Det är konstigt allting, säger Stefan Hogeborn.
Peter Lindberg är mest förbryllad över ett 25 centimeter stort hål i formationen, som i sig dessutom står som på en pelare.
- Det verkar vara ganska vanliga bergarter. Men det ser ut som något har runnit. Som magma, men det borde ha slitits bort av istiden, säger Lindberg.
Ingen av de två tror nödvändigt att det är ett UFO, är de noga med att understryka. Men därmed inte sagt att det inte är något av intresse.