Annonsere her ? Kontakt oss !

Tidssone UTC

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: "Helvete" - Dimensjonen av fortapte sjeler.
InnleggSkrevet: 09 Des 2009 12:47 
Nybegynner
Nybegynner
Brukerens avatar

Hvorfor er det slik at folk som skal til å ta selvmord ender opp med å få et syn av helvete?
Er det en forvarsmekanisme for kroppen, for at hjernen din sier til seg selv "Du tror DU har det jævlig?"

Kjæresten min prøvde å kutte pulsen, men akuratt når knivbladet traff håndleddet så flashet det for øynene hans.
I utgangspunktet så såg omgivelsene ut som bygda han var i, bare at det fantes ikke vann der. Himmelen var rød og overskyet, med virvler. Alle bygningene var ruiner.
Skapningene var det værste. Store monster som angrep med å spise av hodet til offret imens den voldtok det. Og skyggeaktige folk i kappe med bare en stor munn med tenner hele veien rundt. Den sugde ut livet til folk, og da ble også skapt om til en lik skapning.
Flere monster som spyttet syre på hverandre så de etset bort så gør gørr, og innvoller tøt ut, og monster som åt ut innvollene imens den enda var levende...
Jeg tror ikke du har godt av å høre mer egentlig... :P
Han kom tilbake til seg selv 10 min senere. Da hadde mirakuløst nok kniven ikke skjært igjennom huden. Det var ikke en skramme der.

Det er mangen metal - band og sånnt som har bilder fra helvete på albumgrafikken sin. F.eks In Flames.
En dag vokalisten sjelevandret, var han uheldig å havnet inn i en portal.

Her er linker til bilder, av sånn ca det ser ut:
http://mikecorriero.deviantart.com/art/ ... -109212132
http://pearlphoenix.deviantart.com/art/ ... l-80162878
http://alexiuss.deviantart.com/art/Inhe ... l-98799876
http://i-netgrafx.deviantart.com/art/En ... L-18417958
http://archaenon.deviantart.com/art/HELL-34796083

skapninger:
http://drakhenliche.deviantart.com/art/ ... d-90069559
http://aaronsimscompany.deviantart.com/ ... l-80306644

-----------------------------------------------

Topp
Avlogget Profil  

Kreftforeningen
 Innleggets emne: Re: "Helvete" - Dimensjonen av fortapte sjeler.
InnleggSkrevet: 09 Des 2009 13:00 
Nybegynner
Nybegynner
Brukerens avatar

Jeg tror ikke på Helvete, jeg tro det er skapt av mennesker for å kontrollere andre.
Nå skal jeg ikke lyve på meg så mye historisk peiling her, men etter det jeg har lest så var det noe som oppsto i romertiden for at de skulle ha kontroll.
Gjør du noe galt så kommer du til helvete er jo en veldig effektiv måte å få folk til å høre etter på.
Noe som skjer uansett om man blir tatt eller ikke av det offentlige, noe som kan skje bare du tenker på å gjøre noe galt.

Jeg tror at denne læren ligger dypt i mange så om man er på stupet så vil dette dukke opp som en mulighet.
Det er jo ofte noe man har blitt fortalt fra man er barn.
Jeg har vert langt nede selv, men aldri hatt slike syner når jeg har vert der.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Des 2009 13:53 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Jeg tror heller ikke på noe helvete. Kanskje er "helvete" her på jorden da,isåfall..Med tanke på krig,sult,drap,og andre menneskelige utfordringer.
tror "helvete" er menneskeskapt for å skremme folk til fortapelse.dersom man utfører handlinger som ikke er respektable/akseptable.
All krig,nød og annen elendighet er dessverre menneskeskapt,likeså meningen og troen på et "helvete".Dette er MIN oppfatning.

Dersom Gud elsker alle mennesker uansett rase,kjønn og tilhørighet-hvordan skulle han da kunne la mennesker oppleve "brennende pinsler" i helvete? Helvete og djevelen er menneskeskapt. Man kan si at menneskers onde tanker og gjerninger,er djevelens verk-javel? Men har man ikke et personlig ansvar for sine handlinger her på jorden?

Jeg respekterer trådstarters innlegg,og det var vondt å høre at han ville ta sitt eget liv! Men med all respekt-kanskje vedkommende var påvirket av sykdom eller en psykose,ettersom han opplevde dette? Jeg bekter ikke å tro på trådstarters historie,eller hva vedkommende opplevde,men greier ikke å se for meg at han virkelig var omgitt av et helvete,på ordentlig..

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Des 2009 14:24 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Sitat:
I utgangspunktet så såg omgivelsene ut som bygda han var i, bare at det fantes ikke vann der. Himmelen var rød og overskyet, med virvler. Alle bygningene var ruiner.
Skapningene var det værste. Store monster som angrep med å spise av hodet til offret imens den voldtok det. Og skyggeaktige folk i kappe med bare en stor munn med tenner hele veien rundt. Den sugde ut livet til folk, og da ble også skapt om til en lik skapning.
Flere monster som spyttet syre på hverandre så de etset bort så gør gørr, og innvoller tøt ut, og monster som åt ut innvollene imens den enda var levende...

Minner veldig om tolkningen av helvete fra filmen "Constatin" med Keanu Reeves?!

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Des 2009 15:57 
Nybegynner
Nybegynner
Brukerens avatar

Det er sant at helvete er menneskeskapt.

Ondt eksisterte ikke på jorden før menneskene ble, og det er menneskene sin samlede bevissthet, og tolking av det værste de kan tenke seg, som utgjør en felles frekvens siden ondskap er reêllt for alle mennesker.

Det kan hende at det bare er en felles sinns-tilstand, siden mennesker er mennesker og derfor opplever vi "helvete" på en så lik måte.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Des 2009 16:02 
Nybegynner
Nybegynner
Brukerens avatar

mattao92 skrev:
Det er mangen metal - band og sånnt som har bilder fra helvete på albumgrafikken sin. F.eks In Flames.
En dag vokalisten sjelevandret, var han uheldig å havnet inn i en portal.

Med tanke på hva In Flames er blitt de siste årene, så kunne vokalisten (og resten av bandet, for den del) gjerne bare holdt seg bak portalen.

Nuvel.

Personlig tror jeg ærlig talt ikke på Helvete som noe "sted", om det i det hele tatt finnes noe "Helvete" etter døden, så ser jeg mer for meg at det er evig isolasjon og ensomhet. Eventuelt tvungen høytlesning av Twilight i all evighet.

Willhelmina skrev:
Nå skal jeg ikke lyve på meg så mye historisk peiling her, men etter det jeg har lest så var det noe som oppsto i romertiden for at de skulle ha kontroll.

Ideen om et underjordisk dødsrike/et sted man havner etter døden for å straffes eksisterte vel lenge før det romerske imperiet, så vidt jeg vet, f.eks. kan man vel spore det jødiske Sheol så langt tilbake som til ca. 200 f.Kr. (nå skal det sies at Sheol er et dødsrike generelt, ikke et dødsrike kun for de som skal straffes).

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 09 Des 2009 16:32 
Sitat:
Suicide is man's way of telling God, 'You can't fire me - I quit.' - Bill Maher

Tror ikke folk som tar sitt eget liv havner værre plasser enn andre. Den tankegangen blir rett og slett motbydlig for meg, siden jeg har mista en venn som valgte og ta sitt eget liv før vedkommende blei 20. Og som seinere oppigjennom blant anna har tatt fra folk alt av kniver og skarpegjennstander fordi folk gjør utrolig teite ting i fylla .... Det finnes ikke noen fasit om en er ånd eller menneske. Ingen veit helt 100% sikkert hva som venter etter døden. Eneste jeg for egen del kan si, jeg er ikke redd for døden men jeg ser ikke fram til og dø.
De gangene jeg har "rensa" ut "ånder" har det vært like mye avtrykk, energi du setterigjen når du er livredd i veggene som ånder.... De fleste åndene eller hva en velger og kalle de kommer og går som de passer de. Hvorfor det er sånn aner jeg ikke og ettersom tida går bryr jeg meg ikke heller.
Fordi folk blir så opphengt i regler frykt og leiten etter en messias frelser engel rette veier at de glemmer og leve.........

men det blir uansett bare sånn jeg ser verden, som en venn så pent sier det ;
Its your life your mess clean it up ;)

HappeTittenTooYouNow skrev:

Minner veldig om tolkningen av helvete fra filmen "Constatin" med Keanu Reeves?!

LES HELLBLAZER ;) 8) http://en.wikipedia.org/wiki/Hellblazer

Puma/f

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2009 22:22 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Willhelmina har helt rett. Den populære versjonen Helvete ble skapt av mennesker en gang mellom år null og nå (jeg husker ikke helt, men mener det kan ha vært i år 600).
Det ble skapt for å skremme folk fra å synde, og helst betale kirken litt penger samtidig.

Helvete som generelt begrep er langt mer sammensatt. I det nye testamentet er det kalt "Gehenna", og refererer til en søppelplass utenfor Jerusalem (nå er det en fin park) hvor innbyggerene brant søppel. Mennesker som hadde levd sitt liv i synd ble kastet på denne søppeldyngen, og slik oppstod trolig grobunnen for det Helvete vi kjenner til fra fiksjonen i dag.
En annen versjon av Helvete vi kan lese om i DNT er "Tartarus", men det var ikke et sted hvor mennesker ble sendt. Det var mer et tilholdssted for demoner.

Så om mennesker får "et glimt av helvete" henger nok dette sammen med den ganske så suksessfylte indoktrineringen kirken har foretatt seg gjennom over 2000 år, og skyldes ens egen fantasi.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 10 Des 2009 01:48 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Skal jeg være ærlig høres det ut som om kjæresten din fått i seg noe han ikke burde da dette skjedde... Ellers er jeg enig i de fleste andre at "Helvetet" er noe vi skaper selv...

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 10 Des 2009 08:16 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

mattao92 skrev:
Det er sant at helvete er menneskeskapt.

.

Helvette eksisterer på lik linje med himmelen.
Bibelen referer til den og jesus snakker om den i det nye testamentet.
Så beklager de som vil shoppe fra glad kristendommen der ingenting skal ha noen konsekvenser. Ting HAR konsekvenser.

Det er utallige historier om folk som har fått en smak på helvette.
La sympstiske Jennifer Perez fortelle om hvor dop livet hennes førte henne en liten tur.

http://www.youtube.com/watch?v=IMry2ehb4hA

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 10 Des 2009 08:34 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Metodisten skrev:
Helvette eksisterer på lik linje med himmelen.
Bibelen referer til den og jesus snakker om den i det nye testamentet.
Så beklager de som vil shoppe fra glad kristendommen der ingenting skal ha noen konsekvenser. Ting HAR konsekvenser.

Det er utallige historier om folk som har fått en smak på helvette.
La sympstiske Jennifer Perez fortelle om hvor dop livet hennes førte henne en liten tur.

http://www.youtube.com/watch?v=IMry2ehb4hA

Ting har konsekvenser, men de konsekvensene består ikke i fiktive steder.

For å være ærlig tar jeg ikke en narkomans beretning om Helvete så fryktelig seriøst. For det første er det er jordisk "helvete" å bli narkoman, og for det andre må vi huske på at narkomane propper i seg sentralstimulerende stoffer som har den leie egenskapen at de fordreier virkelighetsoppfatningen deres.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 14 Jan 2010 08:49 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Haiti kan skylde seg selv.

For en gang i tiden gikk i en pakt med djevelen i føle disse opplysningene

http://www.abcnyheter.no/node/103144

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 14 Jan 2010 12:19 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

jaja.. sånn kan det gå da gitt, men hvordan går man inn i en pakt med djevelen egentlig?
får du en skriftelig avtale på det? viser ''den'' seg og tar deg i hånda liksom? hehe..
dumme spørsmål kanskje, men ble litt nysgjerrig....

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 14 Jan 2010 13:06 
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Metodisten skrev:

Hehe..et latterlig utsagn som kun kunne komme fra Amerikanske fundamentalister :lol:
Jeg må bare le av naiviteten..

"Without deviation from the norm, progress is not possible" - Frank Zappa

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 14 Jan 2010 14:38 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Moonstone skrev:
Metodisten skrev:

Hehe..et latterlig utsagn som kun kunne komme fra Amerikanske fundamentalister :lol:
Jeg må bare le av naiviteten..

Her er en som prøver og forklare litt av historien bak det.

http://www.youtube.com/watch?v=ktwChnJwsxM

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 14 Jan 2010 17:07 
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Det viser litt av Kristenfundalistisk tankegang i Amerika. :roll:
For dem så er denne mytologiske kampen mellom "Det Gode vs Det Onde" SÅ VIRKELIG, at de ser det, og ØNSKER å se det overalt.

Skremmende egentlig..

"Without deviation from the norm, progress is not possible" - Frank Zappa

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 14 Jan 2010 18:36 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

I stedet for å le, blir jeg litt sint. Hvordan i svarte er de menneskene, som holder seg med slike idéer! De har et og annet å gjøre for å utvikle sin omtanke for andre mennesker. De mener sikkert sjøl at de er veldig omtenksomme, og det er de sikkert også overfor sine nærmeste. Men når man greier å utvikle slike idéer, da har ikke det mye å gjøre med generell kjærlighet til hele menneskeheten. Fysj! :evil:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 15 Jan 2010 16:03 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Jeg spurte en troende i klassen min om dette, og han hadde faktisk hørt om det før. Men han sa at det var kanskje en advarsel, om han tok livet sitt så ville han få det han så i ventet...

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 19 Jan 2010 14:22 
Nybegynner
Nybegynner
Brukerens avatar

Jeg mente ikke det som noe religiøst. Jeg stillte et åpent spørsmål, om hvorfor han fikk dette synet.
- søskenbarnet til en kompis av meg også, da han prøvde å drukne seg.
Jeg tviler sterkt på at det er en slags beskjed fra oven, at en kommer dit om man bryter livsmønsteret sitt. Jeg tror det heller er en sånn, "ja du tror du har det jævlig, se her du!" At en skal være glad for det en har, og være glad en ikke er på et værre sted. Selve selvmordet har ikke noe med dette å gjøre, etter min mening. Det kan være en liten påminnelse om at det finnes alltid værre der ute, unsett.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 19 Jan 2010 18:54 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Ja, ingen dårlig tolking, det der. Og den kan godt komme innenfra, altså fra det ubevisste i personen sjøl f.eks.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 14 Mar 2010 13:00 
Nybegynner
Nybegynner
Brukerens avatar

Det jeg tror er att det finnes ett Helvete... men det er ikke der "Syndere brenner". Det står i bibelen selv at folk TROR det er en straffeplass for de som synder. Det tror absolutt ikke jeg.. Det finnes sikkert en fortapelse. men ikke noe Helvete :mozilla_cool:

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 14 Mar 2010 13:03 
Nybegynner
Nybegynner
Brukerens avatar

Jeg har i tillegg hørt ganske mye om at hvis man dør en smertefull eller sorgelig død.. så sitter man fast i mellom himmel og jord.

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Mar 2010 10:51 
Standard bruker
Standard bruker
Brukerens avatar

Jeg har ikke lest svarene du har fått,

men jeg vil råde deg til å bytte kjæreste.
Han misbruker nok dessverre sterkere stoffer enn vanlige menn i gata gjør...

Å tro at han skjærer over pulsåra, og så oppleve verdens villeste, tåpeligste fantasi, og såå våkne til seg selv, og innse at han ikke engang har laget en skramme i huden, (dårlig selvmordsforsøk da)---

Nei, f..-, dette forumet er jo bare piss-preik i for tida!

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 16 Mar 2010 11:28 
Moderator
Moderator
Brukerens avatar

Når jeg leser om "Helvete" og "fordømte sjeler", så stritter det voldsomt i meg. Fordi det virker som en overføring fra denne verden maktdemonstrasjon for å kontrollere folk.

Slike dommer er det ofte de "rettferdige" som står for. Disse menneskene syns jeg er det farligste som finnes. "De Rettferdige" er skumle.

Og å sitte å skrive og harselere om andre menneskers evt sucidale tendenser, og psykiske tilstand syns jeg er forkastelig.

Mulig du har rett, trådstarter. Det er fullt mulig at underbevisstheten hans spilte inn her. Og at han egentlig ikke ville dø. Vanskelig situasjon, og jeg håper inderlig det går bra med dere.

BildeBilde Memento mori

Topp
Avlogget Profil  

InnleggSkrevet: 29 Mar 2010 21:26 
Nybegynner
Nybegynner
Brukerens avatar

Kan godt hende at det ser sånn ut for folk som vil ta livet sitt..
Hva er vitsen med å kutte seg? Det er akkuratt som å "Helle bensin i såret og tenne på" xD
Det er bedre å få fiksa opp i ting osv... Det å kutte seg er noe av det dummeste jeg har sett folk har vært borti. Alle som kutter seg vil bare ha oppmerksomhet. DET ER DEN DUMMESTE MÅTEN Å SKAFFE SEG DET PÅ.
Jeg vet jo såpass at når man har det negativt og tenker på en negativ måte så blir det bare enda mere negativt =)

Det med "skyggeaktige folk i kappe med bare en stor munn med tenner hele veien rundt. Den sugde ut livet til folk" Høres ut som noe sånt Hellmouth greier som jeg leste om på nettet en gang ^^,

Det går nok ann å komme til helvete. Men det kreves nok mye synd. Forundrer meg ikke om det er her på jorda bare i en annen dimensjon. Det blir sagt akkuratt det samme om himmelen.

Topp
Avlogget Profil  

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Aleneforeldre foreningen

Tidssone UTC

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet